Τρίτη 10 Μαρτίου 2015

Τσολάκης Χρίστος: “Η γλώσσα και η διδασκαλία της, ήτοι η γλωσσική διδασκαλία του μέλλοντος & το μέλλον της γλωσσικής διδασκαλίας"

Αν, φίλες και φίλοι, παρατηρήσετε το θέμα, θα διαπιστώσετε ότι θεματικό του κέντρο δεν είναι ούτε η γλώσσα ούτε το μέλλον αλλά η διδασκαλία σε σχέση με τη γλώσσα και το μέλλον. Αν αυτή, η διδασκαλία, προσδιοριστεί σωστά, τότε θα φωτιστούν αυτόχρημα οι σχέσεις της με τη γλώσσα και το μέλλον. Κι αυτό θα δοκιμάσω να κάνω, να δώσω μιαν άλλη διάσταση στη διδασκαλία, η οποία διάσταση δεν έχει να κάνει με τις θεωρίες περί διδασκαλίας, μεθοδολογίας, διδακτικής και με άλλα ηχηρά παρόμοια, για να θυμίσω λίγον Καβάφη, που δοξάζουν τους παιδολόγους και τους διδακτικολόγους των πανεπιστημίων, από τη μια, και τρομοκρατούν, από την άλλη, τους φοιτητές και τους νέους δασκάλους. 

Πώς θα διδάξουν αυτοί και πως θα σταθούν σωστά μέσα στην τάξη, κατά πώς υπαγορεύουν τα θεωρητικά συγγράμματα των πανεπιστημιακών «σοφών»; Και πώς θα τους κρίνει το άλλο θύμα αυτής της σοβαροφανούς αντίληψης, ο δύσμοιρος σχολικός σύμβουλος; Το πράγμα, όπως καταλαβαίνετε, δεν παραπέμπει μόνον στον Καβάφη, αλλά και στους μεγαλόσχημους ήρωες του «Μικρού Πρίγκιπα», αυτού του αριστουργήματος του Saint Exupery.

Δεν απορρίπτω, φυσικά, κανένα από τα συγγράμματα αυτά και δεν υποτιμώ κανέναν από τους «σοφούς» που τα γράφουν. Άλλωστε κάποιοι από σας τα μελετήσατε για τις εξετάσεις του ΑΣΕΠ. Και καλά κάνατε. Άλλο θέλω να υπογραμμίσω. Δεν είναι αυτά που θα μας κάνουν δασκάλους. Δεν γίνεται κανείς δάσκαλος απομνημονεύοντας θεωρίες περί διδασκαλίας. Όπως δεν γίνεται χειρούργος αποστηθίζοντας θεωρίες περί χειρουργικής. Ο χειρούργος γίνεται στο νοσοκομείο με τη χειρουργική πρακτική. .....


Οι άντρες που δεν είναι αρκετά άντρες

Οι άντρες που δεν είναι αρκετά άντρες - Λύο Καλοβυρνάς - www.protagon.gr

Στις 6 Μαρτίου ήταν η παγκόσμια μέρα κατά του bullying, ή όπως έχει ατυχώς επικρατήσει στα ελληνικά «εκφοβισμού». Προσωπικά προτιμώ τη λέξη «τραμπουκισμός» / τραμπουκίζω, η οποία αποδίδει πιο πιστά το φαινόμενο στην καθομιλουμένη.
Υπάρχουν πολλά είδη τραμπουκισμού: λόγω εμφάνισης, εθνικής καταγωγής, γεωγραφικής προέλευσης, σωματικής διάπλασης, σεξουαλικού προσανατολισμού κτλ. Σήμερα θα εστιάσω ειδικά σ’ έναν που είναι από τους πιο διαδεδομένους ....


Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015

Συντακτικό της νέας ελληνικής σε ψηφιακή μορφή

Θαυμάζετε αυτούς που μιλούν και γράφουν ωραία; Προβληματίζεστε για τον τρόπο που μιλάτε ή γράφετε εσείς; Εξίσου σημαντικό με το περιεχόμενο του λόγου (γραπτού και προφορικού) είναι και η μορφή του, ο τρόπος που τον σχηματίζουμε και τον εκφράζουμε. Ένα αξιόλογο συντακτικό της νέας ελληνικής γλώσσας, χρήσιμο σε κάθε περίπτωση (σύνταξη κειμένων, επίλυση συντακτικών γλωσσικών ασκήσεων και εργασιών, επίλυση αποριών κ.τ.λ.) είναι αυτό του Α. Κρασανάκη το οποίο θα το βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο ...



Περισσότερα ενδιαφέροντα θα βρείτε και στον ιστότοπο του κ. Κρασανάκη ....

Τι είναι το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο;

Τι είναι το πανελλήνιο σχολικό δίκτυο; Αν είστε εκπαιδευτικός, μαθητής ή γονέας και δεν το γνωρίζετε ακόμη, ανακαλύψτε το ...

Συμπεράσματα προγράμματος ΕΥ ...ΖΗΝ

Αποκαρδιωτικά μπορούν να χαρακτηριστούν τα συμπεράσματα της μεγάλης έρευνας που διεξήχθη το σχολικό έτος 2013-14 στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΥ με τη συμμετοχή 500.000 περιπου μαθητών από 4.792 σχολεία της χώρας. Τα συμπεράσματα επιβεβαιώνουν τα υψηλά ποσοστά υπέρβαρων και παχύσαρκων παιδιών σε όλη την επικράτεια
Οι περιφέρειες της Ελλάδας με τα υψηλότερα ποσοστά ήταν του Νότιου Αιγαίου (39%), του Βόρειου Αιγαίου (37%) και της Κρήτης (36%), ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά υπέρβαρων και παχύσαρκων παιδιών καταγράφηκαν στις περιφέρειες της Δυτικής Ελλάδας, της Θεσσαλίας και της Ηπείρου (30%, 32% και 33%, αντιστοίχως). 
Η ραγδαία αύξηση της παιδικής παχυσαρκίας οφείλεται κυρίως σε αλλαγές στον τρόπο ζωής και συγκεκριμένα στις διατροφικές συνήθειες και τις συνήθειες σωματικής δραστηριότητας των παιδιών. 
Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης έδειξαν πως ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών της χώρας (64%) φάνηκε να απέχει σε μεγάλο βαθμό από το διατροφικό πρότυπο της Μεσογειακής δίαιτας και περίπου οι μισοί μαθητές της χώρας (45%) δεν είχαν ικανοποιητικό επίπεδο σωματικής δραστηριότητας. 
Σε γενικές γραμμές δεν παρατηρήθηκαν διαφορές ως προς τις διατροφικές συνήθειες των παιδιών μεταξύ των περιφερειών της χώρας. Όμως, παρατηρήθηκε πως οι περιφέρειες με τα υψηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας, όπως η περιφέρεια Κρήτης και Βορείου Αιγαίου, είχαν και τα χαμηλότερα ποσοστά (55%) παιδιών με ικανοποιητικό επίπεδο σωματικής δραστηριότητας συγκριτικά με άλλες.
Ιδιαιτέρως χαμηλό επίπεδο σωματικής δραστηριότητας παρουσίασαν και τα παιδιά του νομού Αττικής, αφού μόνο το 48% του συνόλου των παιδιών που μετρήθηκαν είχαν ικανοποιητικό επίπεδο σωματικής δραστηριότητας. 
Αντιθέτως, οι περιφέρειες με τα υψηλότερα ποσοστά παιδιών με ικανοποιητικό επίπεδο σωματικής δραστηριότητας ήταν αυτές της Δυτικής Μακεδονίας (61%) και της Ηπείρου (59%), σε συμφωνία δηλαδή με τα χαμηλότερα ποσοστά υπέρβαρου και παχυσαρκίας συγκριτικά με άλλες περιφέρειες. 
Συμπερασματικά, τα αποτελέσματα του προγράμματος αξιολόγησης στο πλαίσιο του ΕΥΖΗΝ

για το έτος 2013-2014 επιβεβαιώνουν τις ανησυχητικές επιδόσεις της Ελλάδας σχετικά με τη συχνότητα εμφάνισης παχυσαρκίας και τις συνήθειες διατροφής και σωματικής δραστηριότητας των παιδιών και εφήβων και υπογραμμίζουν την ανάγκη για τον σχεδιασμό και την εφαρμογή παρεμβάσεων προαγωγής υγείας στα σχολεία της χώρας.

Περισσότερα για το πρόγραμμα ΕΥΖΗΝ ....



Εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες

Εξαιρετικά χρήσιμο για εκπαιδευτικούς και γονείς μπορεί να είναι το εκπαιδευτικό υλικό για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αναπηρίες που φιλοξενείται στον ιστότοπο e-yliko.gr. Σύντομα και περιεκτικά δοκίμια αλλά και ολόκληρα βιβλία, παρουσιάσεις και οδηγοί πρακτικών ασκήσεων για μια αρκετά μεγάλη σειρά ζητημάτων: μαθησιακές δυσκολίες (ανάγνωση, δυσλεξία, δυσορθογραφία, δυσαριθμησία), προβλήματα στον λόγο και στην επικοινωνία, αυτισμός, διαταραχές αδρής κινητικότητας, κινητικές αναπηρίες,αισθητικοαντιληπτικές διαταραχές, η χρήση της τεχνολογίας στις κινητικές αναπηρίες, κ.ά. Αναζητήστε πληροφορίες και πρακτικές λύσεις ...